onsdag 17 december 2014

Japanskt vegatariskt

Mitt favoritlunchställe just nu är Mikado på N. Gubberogatan som serverar koreanskt samt japanskt.  Igår valde jag att testa en vegetarisk rätt till lunch, sm kändes lite som en fusin mellanjapanskt och thailändskt.  Kanske är det änå en genuint japansk rätt, vad vet jag?
 Först var det dock klassisk misosoppa med sjögräs, tofu och salladslök.  De gör en bra miso tycker jag, lite över snittet i smak.  Tycker dock att jag gör bättre själv men det beror väl på att jag gillar mer smak i allt och därför drar på med miso.








Sedan var det då dags för wokade grönsaker med tofu och cashewnötter i ostronsås.  Det här var faktiskt bättre än jag hoppats.  Tofun var den bästa jag ätit, det var lätt brynt silken tofu.  Som vanligt smakar det inte mycket, men det brynta ger ju lite karaktär i alla fall, och konsistensen var roligare än vanligt.  Grönsakerna bestod av kinakål (som är så gott i varma rätter) gul lök, paprika, morot, broccoli sockerärtor och salladslök.  Ostronsåsen var riktigt god. Till garnering var det kalla grönsaker: fint strimlad morot, rödkål, wakame och lite kimchi samt bladpersilja.  Detta serverades förstås med ris.  Jag åt faktiskt bara hälften av riset, såpass mättande var grönsakerna.  Ofta är det ju just mättnaden som saknas i vegetariskt, men det var inga problem här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar