lördag 27 december 2014

Sous vide oxbringa med pepparrotssås

Någon vecka före jul bestämde jag mig för att göra ett test med oxbringa sous vide.  Jag hade ett mål som liknade den lågtempade oxbringan som serveras på Rover's charktallrik.  Nu blev det inte alls på det viset, antar att det berodde på temperaturen.  Jag körde 56,5 grader C i 48 timmar.  Bringan fick en härligt mörk röd färg och var givetvis mör, men fortfarande med "normal" bringekonsistens, trådig.  Även om jag skjutit förbi mitt mål var den mycket god, och jag vispade ihop en pepparrotssås på hönsbuljong (eller om det faktiskt var ankbuljong, vi hade gjort både kyckling och anka nyligen) och grädde.  Till detta serverade jag mig ett stomp på jordärtskocka och potatis.  Mjölk och smör för konsistens och smak användes givetvis.  En lyckad lunch på det hela taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar