måndag 3 mars 2014

Misslyckad ryggbiff, med lyckad Madeirasås.

En oförklarlig händelse i köket.  Hade Angusryggbiffar i sous videmaskinen, 1:15h 50C, och när jag tog ut dem såg de redan well done ut, men jag trodde det bara var ytan som såg mörkare ut än vanligt.  Torchade med blåslampan på galler.  Ungefär lika lång behandling som jag brukar.  Sedan när vi skar i bitarna var de well done!  Så besviken jag blev :-(  Hade kämpat i över en timma med en Madirasås som blev underbar.  Den baseras på rödvinssåsen som jag beskrivit tidigare.  Sedan reducerar man en ny sås på champinjoner och chalottenlök, vitt vin och madeira för att sedan fylla upp med rödvinssåsen.  Till detta råstekt potatis. Ja såsen och potatisen räddade en annars katastrofal måltid för mig.  Felix tyckte det var gott dock, men han tycker ju genomstekt nötkött fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar