lördag 8 mars 2014

Riktiga hamburgare!

De bästa hamburgarna är de vi gör hemma hos oss.  I grund och botten är det Heston Bluhmentahls "perfect hamburgers" vi är inspirerade av.  Men det blir lite annorlunda förstås.  Jag är ledsen att jag missade fotografera dessa mästerverk så ni får nöja er med en textuell beskrivning:
Som bröd, grillade Max' Friscobröd, de är fantastiska, härligt gula av majs.  JAg väljer att på dessa lägga på en mango chutney, igår blev det sharwoods bengal spice har jag för mig.  På detta Mor Annas krispiga smörgåsgurka, också det ett riktigt bra halvfabrikat.  Sedan hamburgaren, grillad av Kia på Hestons sätt.  Vi hade dock köpt färsen men på Wings chark vilket garanterar kvalitet och god smak.  I vanliga fall maler vi vår egen färs på högrev, så att de flesta muskelfibrerna kommer parallelt med varandra, och hamnar lodrätt i burgaren, för maximal mörhetskänsla.  Vi flippar burgarna var 20 sekund, till dess att en centrumtemp på 45C uppnåtts, då lägger man på en riktigt mogen Brie de Meaux, som får smälta i några sekunder innan burgaren hamnar på brödet.  Brien vi hade igår var den mest kladdigt flytande jag någonsin stött på, det var svårt att skära loss bitar.  På detta riven muskot, grillad tomat, mald svartpeppar, och en skiva rå lök.  Som krona på verket en hamburgerdressing blandad ungefär på följande sätt: 10 delar majonäs, 6 delar ketchup och 1 del osötad senap, denna gång blev det colemans, som oftast här.  Heston har jag för mig använde Dijon.  Super!  På med det grillade brödlocket, och man har en perfekt hamburgare.  Serveras med nyfriterade strips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar