tisdag 11 mars 2014

Qing ren wu dou

青仁乌豆, eller Grönhjärtade korpbönor, eller ännu enklare svarta sojabönor blev basen till min lunch idag.  Jag har skippat frukosten, sjuk och fastedag som det är fick kaffe duga.  Efter dryga timmens efterforskningar på nätet både visste jag vad det var för svarta bönor jag handlat i asienbutiken, och ungefär hur de uttalades, samt hur man kan tillaga dem.  Jag tog inget givet recept utan slängde ihop ett eget:

Fräs en lök, tre vitlöksklyftor samt en bit rotselleri, 50-100g, 4 champinjoner, allt hackat i brunoise i lite olivolja på medelvärme i tryckkokaren.  Efter några minuter häll i en hackad chili med kärnor,  1 -2 tsk risvinäger, 1 tsk szechuanpeppar samt ett paket svarta bönor (400gr) och en hönsbuljongtärning.  Fyll på med en liter vatten (det borde nog varit två, jag fick addera minst en liter till efteråt).  Förslut kokaren, låt koka upp på medeltemp, men till högsta tryckläget.  Detta för att bönornas skal kan spricka om man har för ög värme under uppvärmningsfasen.  Låt koka i trekvart.  Låt svalna och öppna fyll ev på med vätska så bönorna åtminstone täcks.  Salta efter smak, ev kan man ha i soja om man vill ha ytteligare lite sojasmak.  Jag gillade att köra stavmixern lite lätt i soppan, så buljongen blir lite tjockare, men så att man ändå lämnar de flesta bönorna hela.  Jag testade olika hårda mixningar i olika serveringar.  soppan får olika textur men i stort sett samma smak.  Välj själva hur ni vill ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar