lördag 1 februari 2014

Ad-hoc vårrullar

Idag var det ölsläpp på systemet kl. 10.  Gick upp vid niotiden och funderade på om det skulle bli en hafsig frukost så jag kunde börja köa 9:30.. men så såg jag resterna från igår: Top Blade-skivor, och rostad blomkål.  Funderade i en minut och fick en idé som dock krävde att jag fick ge upp att komma ner i god tid till nordsta'n: vårrullar.  Hackade resterna samt sallads- och vitlök.  Hade i ljus soja, sesamolja, fisksås, sake, szechuanpeppar och chiliflakes och blandade.
Hettade upp jornötsolja i en panna, och hade ett enkelt blötlagt rispapper runt den första vårrullen, och startade friteringen.


  Den sprack helt och hållet vid vändningen :-(  Hade dock en misstanke om det, det har hänt oss förr, ville dock prova igen.



 Den andra vårrullen gjorde jag med dubbla rispapper, vilket gick bättre men den sprack faktiskt lite den också.  Bättre är nog att fritera i fritös, men just nu har vi inte färdigställt vår nya, och den gamla är under nedpackningen.  Då slipper man ju vända rullarna, då de är helt neddränkta.  Hur som helst denna ad-goc-blandning var lyckad och jag blev nöjd, och kunde bege mig ned till systembolaget.  Var där 10:10, och redan 10:35 hade jag kommit fram till ölen.  Det blir kortare kötid om man är sen, men vissa ölsorter var förstås slut. :-(


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar