tisdag 18 februari 2014

Kålsoppa med Choi sum

Till middag tänkte jag prova med att göra kålsoppa, något jag inte ätit på mycket länge.  Hittade inget riktigt bra recept i de första fyra böckerna jag tittade i, så jag testade att improvisera.  Hackade en åttondels vitkålshuvud i lagom stora bitar för en soppa, samt en halvcentimeters skiva från en rotselleri, skuren i brunoise.  Brynte dessa delar i några minuter i mycket lite rapsolja, grovmalde vitpeppar över och saltade rejält.  Sedan hällde jag en liten skvätt vitt vin över och reducerade ned under någon minut eller två.  Fyllde på med kokande vatten, kanske 1,5 l, och lät koka i 20 minuter.  Noterade att soppan skulle komma att bli lite väl tunn så fyllde på med lite grönsaksfond.  I slutet hackade jag ned 3-4 stånd choi sum som fick koka med i kanske 5 minuter.  Rev muskotnöt över, och hade i någon matsked finhackad egenlufttorkad skinka och serverade.  Kanske inget kulinariskt mästerverk, men helt klart dugligt.  Jag saknade löksmak och kom på att min tanke hade ju varit att ha med purjolök i  koket.  Kanske nästa gång.
Felix fick köttbullar jag gjorde i stort sett efter Morbergs recept med ströbröd, grädde och ägg i smeten.  De blev jättegoda och jag frestades svårt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar