söndag 16 februari 2014

Ångkokspremiär: Gyoza

Igår var jag på en asiatisk matgrossist bortåt Alelyckan.  Var helt tagen efteråt.  Så mycket saker man ville ha och testa, men jag höll mig försiktig.  Vill ha med Kia och shoppa nästa gång.  Men jag handlade i alla fall en bambu-ångkoksbytta, för att göra dumplings i, och en kinesisk dumplingsås att dippa i.  Idag gjorde vi Gyoza (japanska dumplings, först friterade och sedan ångade).  Jag tog en vårlök och slantade, 3 vitlöksklyftor fint hackade, 1 cm färsk ingefära, hackad, 1 msk sesamolja, kanske 1 msk med japansk soja som jag haft chili och ingefära i under några månader, 1 msk mirin, två nypor farinsocker, två nypor chiliflakes, + lite finhackad färsk chili.  Jag mandolinade ner c:a 1 cm spetskål, och blandade detta med 3-400 gr blandfärs.
Jag hade också köpt dumplingwrappers (jag har tidigare gjort själv, det är svårt att få till perfekt konsistens, de ska inte vara torra, utan smidiga, utan att klibba).  Gjorde kanske 25-30 dumplings, eller Gyoza som det heter på japanska.  Och så friterade vi, först ett test i stekpanna, men jag använde en för liten med för små kanter, och det skvätte hemskt.  Sedan tog vi fritösen, men det blev smakmässigt sämre, p.g.a. sämre olja och lägre temp.  Sedan ångade vi detta i vår nya bambuångare som man ställer i en wok med kanske 3cm vatten i botten.  Serverades med .  Totalt blev detta dock en positiv upplevelse som vi kommer göra om!  Gyoza == Gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar