söndag 9 februari 2014

hemlagad köttsoppa med basilikabruchettas

Vi har som jag tidigare nämnt en del rester i kylskåpet som jag försöker återanvända innan de blir dåliga.  Rostbiffen t.ex. som jag gjort smörgåsar på, men nu ville jag variera mig.  Fick en idé när jag stod och trancherade: varför inte göra en köttsoppa?  En traditionell svensk.  Jag använde då också hönsfonden, som ju är ljuvligt god.,  Skar ner lika delar morot, purjolök och rotselleri i brunoise, och fräste med olivolja i några minuter.  Lade i lagerblad, saltade och drog två varv med vitpepparkvarnen (jag blir bara mer och mer glad i färskmald vitpeppar) och hälde på fond.  Lät koka ihop i några minute och lade sedan i köttärningarna, lät bli varmt igen och serverade med bruchettas gjord på surdegsbaguetten, lite robustoolja och hackade basilikastjälkar som jag gned in i brödet.  Drog över lite flingsalt både på bruchettasen samt soppan.  Alltså: så bra!  Köttsoppan smakade riktigt traditonellt fast med lite mer sötma från de lättfrästa rotsakerna och med den härliga vitpepparsmaken exploderande imunnen då och då, när man fick en grovmalen bit med skeden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar