lördag 1 februari 2014

Top blade sous vide, med koreanska tillbehör

 Idag blev det en tolkning av koreansk mat igen.  Vi har köpt på oss en del billigt, kort datum, amerikanskt nötkött från ICAs selection-serie.  Vi valde Top blade igen, som vi körde sous vide lite längre än senast, 24h.  Tyvärr missade jag stekgraden lite grand, jag hade tänkt mig rare, men av någon anledning lade jag in en medium rare-temp på sous vide-maskinen: 57C.  Tanken  var nog 50C, som senast, men jag skumläste flanksteksartikeln där jag valde lite högre temp.  Nåja, medium går att äta, men är inte alls lika kul som rare.
 Till detta kött serverade vi små tillbehör som vi fiskade upp när ICAs buffé hade koreanskt tema: sesammarinerad spenat, fantastiskt god, med rostade sesamfrön, sesamolja och lite salladslök.  Vi gjorde Jenny's fuskkimchi på gurka igen, fast med lite mindre gurka och mer chili än senast.  Fusket är att inget är syrat, utan den smaken kommer helt och hållet från fisksåsen.  Kimchipastan består av en finriven vitlök, 1 msk fiskolja, ½ msk paprikapulver, 1 tsk chilflakes och ½ msk socker.  Denna tillsätts till en blandning av ½ fint skivad gurka, som saltats och låtit vila en kvart för att sedan torkas av med hushållspapper, 1 morot skuren i tändstickor, 1 salladslök samt en chilifrukt, slantade.  Dessutom var jag inspirerad av kinakålen som Hing Wa serverat mig på luncherna.  Jag testade med att sautera dem, först fräst i en blandning av flytsmör och jordnötsolja, de tjocka delarna någon minut längre än de tunna, totalt kanske 2 minuter, för att sedan till sätta lite vatten och puttra i ytterligare 2 minuter.  Det blev jättebra!  Rostad blomkål hade vi igen, alltid en hit!  Vi drack Ripasso till, men en IPA hade kanske passat bättre till de asiatiska smakerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar