söndag 9 februari 2014

Märg och egensinnig komplex gremolata på bruchettas

Jag köpte för skojs skull märgben på kort datum i veckan.  Idag tänkte jag det var dags att göra något, om jag inte skulle vara tvungen att slänga dem.  Googlade lite snabbt och hittade något intressant på Vin & Gastronomi. Jag gjorde dock inte det receptet fullt ut, utan tog det mest som inspiration.  Grillade märgbenen på 200C i 20 minuter, rostade bruchettas på surdegsbaguetten från Ostbutiken i Mölndal.  Lade ett lagom lager (lite tjockare än man brukar smöra en smörgås med) märg på brödbitarna och spred sedan ut en röra som nog närmast kan liknas vid en gremolata, fast med massor av ingredienser och inte någon persilja.  Ja är det gremolata då?  Det vet jag inte,.  Det här använde jag:
1 chalottenlök
1 vitlöksklyfta
1 tsk hackade basilikastjälkar
1/3 pressad citron
1 nypa chiliflakes
1 tsk kallpressad olivolja
1 hackad sardell
1 tsk kapris
Rör ihop allt till en homogen röra och sprid ut på märgen.
Det blev, om jag själv får säga det, en riktig höjdare.  Och även om jag tog inspiration från ett annat recept, tycker jag nog det här var tillräckligt annorlunda för att jag kan se mig som upphovsman.
Tillägnar det min mamma som skulle fyllt år idag om hon levt.
Bjöd Kia på dessa frestelser tillsammans med en Cava när hon kom hem.  Hon verkade rätt nöjd också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar