fredag 31 januari 2014

Vidare analys av kyckling szechuan

Idag var det Kyckling Szechuan på Hing Wa igen.  Jag tycker bara de gör den bättre och bättre!  Idag var det den godaste någonsin. Tyvärr var jag övertygad om att jag glömt telefonen på laddning på kontoret så det blev inget foto.  Men den finns ju tidigare i bloggen.  Sedan visade sig att jag hade med luren trots allt, men då var det för sent.
Idag fick jag nog en ännu större portion än sist, och fler varianter av grönsaker gömde sig i berget på tallriken.   Idag kunde jag identifiera vattenkastanj, grön paprika, röd paprika, gul lök, kinakål, bambuskott, minimajs, broccoli (fantastiskt tillagad, undrar om det är ångkokning eller något annat som gör deras grönsaker både smakrika, krispiga och saftiga på samma gång), stjälkselleri, morot samt purjolök.  Ev. var det vitkål också, eller så var det bara lite grövre delar av kinakål. Det kan tyckas vara för många saker, men jag tycker det är som ett smörgåsbord.  När man äter med pinnar får man ju en bit, och därmed bara en smak i taget.  Grönsakerna framhäver sin egen identitet när de tuggas för sig själva och det gör inget alls att det blir många smaker, när de kommer i sekvens.  Kycklingen är eg. inte viktig, mer än för proteinerna.  Denna rätts storhet tycker jag är grönsakernas och den peppriga såsens förtjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar