söndag 12 januari 2014

Canard à l'orange

Idag gjorde vi anka med apelsinsås, en återkommande lyxig rätt hemma, men idag med en twist: ankbrösten gjordes sous vide.
 Jag valde 57C som sades vara medium rare (en svensk site sade 62C, tur jag inte tog det!).  Vi körde det en bit över tre timmar, men det ska vara färdigt redan efter 45 minuter enligt en websida jag läste.  Det fina med sous vide är att det inte skadar köttet att låta det ligga längre, det kan ju inte bli överkokt.  Resultatet blev bra, men lite lägre temp hade inte skadat, nästa gång tar jag 55C, vi gillar det ännu rödare.
Vid bryningen penslade vi glykossirap på innan, ett trick för att få bra brynt yta vid lägre temperatur, oljan behöver inte vara rykande.
  I övrigt var Kia chef, hon är fantastisk med apelsinsåsen, baserad på Julia Child's klassiska recept.
Denna gång valde vi att experimentera lite även där.  Redningsmjölet blandades med portvin, Julia bukade nämligen använda Port eller Madeira för att deglacera grytan hon gjorde ankan i (vi hade ju bara ankbröst som bryntes efter sous vide-hanteringen, så det blev inte riktigt chans för deglacering). Det blev riktigt bra, men jag undrar om inte Madeira hade blivit ännu bättre.  Till ankan blev det Pommes château samt vår Ripasso-favorit: Castelforte.  Ännu en riktigt bra söndagmiddag!









3 kommentarer:

  1. Apelsinskalen kokas i minst 10 min i vanligt vatten. Skölj av i kallt vatten och karamellisera i Coin3au.

    SvaraRadera
  2. Coin3au :-) :-.) :-)
    OK, jag har fått lite kommentarer om attt jag inte är tillräckligt noggrann i min blogg.
    Jag ska försöka bättra mig. Jag har medvetet varit litet kortfattad för att jag tänkt att folk nog hör av sig när de vill veta mera.

    SvaraRadera
  3. Cointreau heter det givetvis. Vederbörlig knäppt på näsan: Här följer Julia Childs recept:
    1 l-kastrull
    3 msk strösocker
    ½ dl stark mörk ankbuljong (el kycklingbuljing i brist på rätt råvara)
    2 msk arrowrot utrörd i 3 msk portvin eller madeira.
    Resten av de blancherade apelsinskalen. (2/3 av 4 apelsiners skal: zestade)

    "Medan ankan steker kokar man socker och vinäger över måttlig värme i flera minuter tills blandningen förvandlats tilll en mahognyfärgad sirap. Ta den genast av värmen och häll i 1 dl av ankbuljongen. sjud i minut under omröring så att karamellen löser sig. Sätt sedan till resten av buljongen, vispa i arrowrotredningen och rör ned apelsinstrimlorna. Sjud i 3-4 minuter eller tills såsen är klar, genomskinlig och aningen simmig. Smaka av och sätt åt sidan."
    Som jag förstått det ersätter Kia ankbuljongen med kycklingbuljong.
    Här följer Child's recept:
    "Sila ned vinskyn [deglaceringen vi talade om ovan] i grundsåsen och sjud upp den. Rör i apelsinlikören teskedsvis och smaka av hela tiden. Såsen skall ha en behaglig apelsinsmak men den skall inte vara för söt. Några droppar orange bitter eller citron motverkar detta. Montera såsen med smör, alldeles innan den serveras i en varm såssnipa"
    Jag vet att Kia inte följer detta till punkt och pricka, men andemeningen har hon förstått. Såsen blir alltid som jag föreställer mig är rätt! Simmig, m,ed massor av apelsinsmak, och meden ton av fågel och starkvin.

    SvaraRadera