fredag 10 januari 2014

Flankstek sous vide

 Imorse strax efter kl 7 startade jag sous vide-maskinen laddad med en flankstek köpt på "kort datum", men som såg genomtrevlig ut, luktade gott också.  Gjorde en lättmarinad på olivolja, salt och peppar, aningen försiktig och satte den på 55C.
Den fick gå 13 timmar och blev grymt mör, ungeför som filé.  Brynte den och serverade med råstekt potatis, brynta små champinjoner samt rödvinssås. Potatisen aningen översaltad, liksom rödvinssåsen som jag fick späda ut med extra vin och vatten.
  Dock, det blev bra i kombination, eftersom jag varit alldeles för försiktig med saltet i marinaden för köttet :-)  Denna charkdetalj hade jag aldrig testat förut, men det blir inte den sista gången.  Rejäl köttsmak och underbar konsistens.
  Jag körde den medium-rare eftersom jag inte testat den förut, och till denna typ av kött var det nog rätt.
 Kolla in bilden på köttet, perfekt ända ut till den brynta ytan.
Skälet till att såsen blev salt var för att jag testade en ny kalvfond, ICAs.  Bra smak, men rejält salt.  Hade inget salt i såsen för övrigt och höftade bara med fonden. I övrigt var det brunoise-grönsaker: morötter, chalotten-, purjo- och vitlök samt tomatpuré, som allt frästes i osaltat smör.  Kokade ned med fonden och vinet  i en dryg halvtimme, pepprade med lite vitpeppar och silade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar