tisdag 28 januari 2014

Fyllda kycklingbröst

Idag blev det en Mannerströmrätt, med lite avvikelser pga skafferiet.  Denna fanns i hans "Husmanskonst" och var en italieninspirerad kycklingrätt.  Brösten (som eg. skulle varit med skinn, men det hade vi inte hemma) snittades och fylldes med Serranoskinka, Parmesanost och basilika.  Jag hade tyvärr ingen färsk hemma så det blev fryst.  Brösten frästes i smör och olja för att få färg och sattes sedan in 15-20 min i 175C.
Under tiden sattes pastavattnet på, och sås gjordes på körsbärstomater, champinjoner, paprika, chalottenlök, vitlök och basilika som först frästes i olja och sedan späddes med vitt vin, citronzest samt saften från ½ citron (Kia tyckte detta blev lite för syrligt, kanske för att jag var för snål med att späda med vatten).  Lät detta puttra i en kvart under spädning av vatten för att inte göra det för tjockt.

Kycklingbrösten togs tyvärr ut ur ugnen lite sent och blev aningen torra (det hjälpte inte att jag glömt att ösa dem kontinuerligt), men fyllningen var god.  Därefter lades brösten i såsen och puttrade i 5 minuter samtidigt som de östes konstant.  Jag tyckte dock att totalen blev godkänd och vill gärna göra om den med färsk basilika, och lite bättre koll på kycklingstekningen, men det blir kanske inte så, för syran i denna rätt var lite för tuff för Kias mage.

1 kommentar:

  1. Ser ut som någon Kia har lagt upp kycklingen åt dig :-)

    SvaraRadera