lördag 4 januari 2014

Sparrissoppa till frukost?

Så var det då en ledig morgon igen, och tid fanns till att experimentera mer med sous vide ägg.  Men dessutom, jag hade köpt ett knippe grön sparris för några dagar sedan, som behövdes göras vid.  Julklappen från jobbet, Morbergs Husmanskost, har ett recept på sparrissoppa som jag hann med att läsa redan första gången boken öppnades.  Det är förstås för vit sparris, men man kan ju göra en variant.

Äggen först dock, förkokade denna gång 3:30, kylde snabbt ned, och satte i den 64-gradiga sous viden i 45 minuter.  Sedan givk jag på sopppan, gjorde halv sats av Morbergs version, samt bytte ut knipplök mot salladslök, eftersom det var det jag hade hemma.  I övrigt följde jag receptet rätt troget.  Så här gjorde jag:

Ett knippe grön sparris (c:a 250 g) förbereddes genom att botten bröts av (det blir c:a 3cm som jag dumt nog slängde direkt, de kunde gått samma väg som skalen inser jag nu), knopparna skars av, och resten av stjälkarna skalades.  Skalen kokades i 5min i 4dl grönsaksbuljong (Knorrs halvfabrikat, funkade ok, men en riktig buljong, höns eller grönsaker hade lyft soppan ännu mer) som sedan silades, och sparades till senare.  Skalen slängdes nu.  Stängerna skars i cm-stora bitar och frästes tillsammans med finhackad salladslök, den vita delen, i 1 klick smör.  Efter halvannan minut eller så hällde jag i en ½dl vitt vin samt 1½ dl grädde samt buljongen och kokade upp för att sedan småkoka utan lock i 10 minuter.  Denna tid kund lätt förlängas, så soppan hinner tjockna lite, och mer av sparrissmaken extraheras. Nästa gång blir det minst en kvart.  Under tiden kan man koka knopparna, dryga fem minuter behövdes nog för mina sparrisar, tog dem aningen tidigt denna gång.  Värm några sopptallrikar, jag satte in mina i ugnen på 80C i några minuter.  Mixa soppan, smaka av med salt, vitpeppar och citronsaft.  Bara några droppar pressad citron räcker, så ta det lugnt med den. Häll upp i de varma tallrikarna, lägg i knopparna och garnera med något grönt.  Morberg använde bladpersilja, jag strimlade lite av de kvarvarande gröna salladslöksdelarna.  Servera och njut.

Jag och Kia åt detta med de löskokta äggen bredvid, hon med salt, jag med Kalles kaviar.  Äggresultatet denna gång: gulan blev perfekt, vitan fortfarande aningen lös.  Nästa test blir med 4:30 i förkokningstid, tror jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar