onsdag 29 januari 2014

Kalvlever Anglais

Detta är den mest otippade lunchen i år.  Jag kan inte minnas att jag ätit nötlever sedan skoltiden.  Då gillade jag det inte!  Efter det har jag omvärderat lever eftersom Kia gör en fantastiskt god kycklinglever i gräddsås.  Dessutom har vi gjort oxsvans och kycklingleverpaj som är en riktig höjdare, och Kias kycklinglevermousse går inte heller av för hackor.  Detta, kopplat med Mannerströms faiblesse för kalvlever i matprogram, har gjort mig aningen intresserad att testa igen.
Nu hände det sig att ICA hade extremt billig kalvlever med kortdatum, typ 12 kr för 3-400 gr tror jag.
Helt OK att slänga om man inte gör det gott.  Jag hade laäst om Kalvlever Anglais i Morbergs kokbok, en leverrätt med bacon och kapris.  Igår Läste jag Mannerströms recept på samma rätt och han hade ett eget tillägg: stekt rödlök och äpple, samt skysås.  Sagt och gjort, idag på lunchen slängde jag ihop detta, eftersom jag ändå tvingats stanna hemma förmiddagen.  Det var en ögonöppnare, jag stekte faktiskt så mycket som 4 bitar.  Två var lite tunnare och blev överstekta, bara aningen, men de smakade av den där lite fadda smaken som jag inte gillade i skolan, inte så kul även om de gick ned med tillbehören, som var kalas.  De två andra lite tjockare var perfekt stekta, enligt Mannerströms råd, rosa inuti.  De var såna milsvider åt det bättre att jag blev tagen på sängen.  Lever *är* gott, bara den inte steks så att den rosa tonen försvinner.  den får *inte* vara brun.  Jag kommer nog försöka detta igen, men eftersom det är svårt ska jag nog kanske göra dem sous vide för total kontroll nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar