onsdag 1 januari 2014

Välkomna!

En idé jag hade för några dagar sedan var att dokumentera mitt matår 2014, dels för att spara ev. lyckade recept, dels för att få lite koll på vad jag egentligen äter.  Sagt och gjort, idag är det den förste januari och jag tillagar just nu lite frukost.  Just nu är det "sous vide" som gäller här hemma, och jag strävar efter att lära mig tekniken.  Jag har tidigare både gjort kokt (eller snarare pocherat) ägg samt lagat äggröra, och blivit hyfsat nöjd med resultatet. Dock blir det lite för rinnig vita av att bara köra äggen direkt i vattenbadet på 63C, så jag googlade lite och fann ett tips. Koka först hastigt äggen på traditionellt sätt för att koagulera vitan vid en högre temperatur.

 Koka upp vatten i vattenkokaren, häll över i kastrull och salta för att inte skapa så mycket osmotiskt tryck som kan spräcka äggen.  Koka sedan äggen på spisen i två minuter för att sedan hastigt skölja dem med kallvatten så inte värmen sprider sig till gulan.  Sedan sous vide på 63C.  Första testägget lät jag bada i 20 minuter, vilket var alldeles för kort tid.  Ordentligt löskokt och faktiskt hade inte vitan stelnat heller.


 Nästa ägg fick ligga tjugo minuter till under tiden som jag googlade mera.  Då hittade jag den bästa referensen om sous vide ägg hittills: Allt om ägg.  Jag insåg efter den läsningen att 40 minuter var ett minimum, samt att mina två minuters förkok var för lite.  Så jag pocherade det andra ägget i efterhand, blev helt OK till slut, men inte vad jag avsett.  Dessutom var det supersvårt att skala så en hel del vita gick förlorad.


Vid nästa test blir det alltså en längre förkokning, kanske fyra minuter som följs upp med 45 minuter 64C (gulan kan få bli lite mer krämig än den var).  I alla händelser var det en intressant nyårsdagsmorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar