fredag 17 januari 2014

Szechuankyckling på Hing Wa

Fredagar brukar jag försöka komma iväg till Hing Wa och njuta av deras kyckling Szechuan.  Idag var jag ensam och roade mig därför med att identifiera ingredienserna:

Kyckling, strimlad bröstfilé
Vitkål, rikligt
Gul lök, rikligt
Bambuskott, mellanmycket
Minimajs, någon enstaka bit eller två
Morot, någon enstaka bit eller två
Broccoli, någon enstaka bit eller två
Vattenkastanj, någon enstaka bit eller två
Palmmärg, någon enstaka bit eller två
Purjolök, någon enstaka bit eller två
Chilipeppar, relativt rikligt
Szechuanpeppar, lagom för att precis märkas
Vitlök, rikligt
Bladpersilja för garnering

Dessutom kanske det var en bit röd paprika också, det ser ut så på bilden, om det inte är en morot som råkat bryta ljuset lite lustigt.  Alla grönsakerna ska vara al dente, inte krispiga, inte mjukkokta.
Hur man gör såsen får jag nog kolla i min kinesiska kokbok hemma.  Den ska hur som helst vara simmig med en ljust orangeröd färg, lite åt nyponhållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar