lördag 11 januari 2014

I sökandet efter "min" variant av sparrissoppa.

Idag blev det brunch igen.  En idé jag fått är att försöka hitta fram till en bra grön sparrissoppa, eftersom grön sparris säljs ofta rätt billigt här omkring.  Igår t.ex. var priset 10 kr/knippe à dryga 200g.  Basen är fortfarande Morbergs sparrissoppa på vit sparris, jag gör bara marginella justeringar för att skaka ur lite mer smak av de trögare gröna stängerna.
Jag började som tidigare med att bryta av bottenändarna, men slösade lite mer denna gång och lät kanske 3-4 cm gå per sparris.  Idén var att jag ändå skulle koka med dem i buljongkoket, så de kastas inte bort, de ska bara inte mixas med och skapa grynighet i soppan.  Buljongen funderade jag ett tag över, men i brist på bättre så valde jag en vanlig kycklingbuljongtärning och tog ½l vatten, lade i ändarna och sparrisskalen.
  Knopparna lade jag i en separat kastrull, täckte med vatten, saltade lätt och hade i någon tesked med kvalitetsolivolja.  Satte den på mycket låg värme, och lät den stå under hela tillagningen och knappt sjuda.  Medan buljongen kokade ned, hackade jag ett knippe salladslök, kanske utnyttjande 4-5 cm av dess längd (jag hade använt knippet en gång tidigare, så det var vad som var kvar), samt sparrisstängerna i 5-10mm långa bitar.
Efter att ha kokat ned buljongen till kanske hälften, silade jag den och pressade ut maximalt med saft från sparrisskalen.
  Sedan var kastrullen ledig så jag slängde i en stor klick osaltat smör och började fräsa lök plus sparris i några minuter.
  Sedan öste jag i buljong, 1½ dl vitt torrt, men tyvärr aningen syrligt, vin, samt 1½ dl grädde och lät koka tio minuter innan jag smakade av första gången,  Insåg att det var syrligare än jag tänkt mig och tjuvkikade därför i Morbergs kokbok, för att se om jag kom ihåg relationerna rätt.  Det gjorde jag inte.  Jag hade haft för lite buljong och grädde och för mycket vin.
  Så jag hade i någon deciliter vatten och en dl grädde till, plus ett stänk sherry helt på ett infall och kokade vidare i 10min innan det var dags för mixning.  Mixade den så len jag kunde, saltade och pepprade försiktigt med vitpeppar.  Denna gång skippade jag citron, eftersom soppan redan var syrlig.
 Hällde upp sparrisknopparna i botten av de förvärmda tallrikarna, lät en del av det feta spadet följa med, de ger så trevliga olivoljepärlor på toppen av soppan.  Ovanpå östes soppan, för att sedan garneras med några fänkålskvistar, eftersom vi har en fortfarande levande fänkål precis utanför köksdörren.

 Serverade direkt och njöt.  Denna gång blev soppan aningen för tunn, jag funderar på att mixa i en äggula nästa gång.  Dessutom aningen för syrlig, minska bara vinet till 1dl så är det löst tror jag.  Själv saltade och pepprade jag extra, men Kia var nöjd som den var.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar