söndag 19 januari 2014

Raclette

Skrev ju tidigare att jag fick idén raclette vid delikatessdisken.  Så blev det också.  Vi använder Taleggio istället för Racletteost, det blir faktiskt godare.  Till detta: lufttorkad skinka (idag blev det spansk Serrano), cornichons, syltlök samt små kokta potatisar med smör.  Ett fruktig vitt vin var gott till detta.
Felix föredrar baconlindad fläskfilé så det brukar han få, eftersom vårt Raclettebord har en stekyta också.  Idag blev det dock sous-vide fläskytterfilé efteråt lindad i bacon.  Detta snabbar upp tillagningstiden vid bordet för honom, eftersom bitarna är färdiga när baconet är klart.  För att spara tid på sous viden, styckade jag filén i bitar först.  Jag hade kunnat köra den ännu kortare än de 90 minuter jag gjorde insåg jag efteråt. 60C var det f.ö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar