söndag 26 januari 2014

Szechuan brunch

Jag lämnade aldrig tillbaks entrecôten häromdagen.  Så idag var jag tvungen att antingen slänga ller göra något med det.  Tänkte att det kanske gick att få OK genom att göra en hård tillagning.  Då kom jag att tänka på torrstekt kinesisk kött som vissa restauranter serverar i stadn.  Jag visste att jag har ett recept på något liknande i min kinesiska kokbok av Yan-Kit So.  I förmiddags gjorde jag alltså följande:
Köttet (2 entrecôter)  putsades och strimlades i ½ cm-tjocka strimlor, c:a 7 cm långa och marinerades i 1 msk soja, 1 tsk socker, ½ msk Sake (ska eg. vara Shaoxing-vin), ½ tsk sesamolja samt 1 krm mald szechuan-peppar i runt trekvart.  Jag strimlade en morot samt kanske 50 g rotselleri i tändstickor, som spreds ut på fat och saltedes för att dra ur vatten i en ½ h.  En torkad pepparfrukt tömdes på kärnor.  En sås på ½ tsk majsmjöl, ½ tsk socker oxh 2 msk vatten blandades ihop.  Fritösen sattes på 190 C och när köttet marinerats färdigt och låtit rinna av något på Torky, så friterade jag detta i 4 min.  Tog upp och lade på Torky för att torka.
 Här kan man enligt Yan-Kit avbryta om man vill servera senare, då man fortsätter med de sista stegen:  1 msk olja hettades upp in en wok, pepparfrukten lades i och fick bränna tills den var helt mörkbrun, då den tog upp och slängdes.  Sedan stekte jag rotfrukterna på låg värme i några minuter under konstant vändning, tills de var torra, varvid jag tillsatte köttet och fortsatte steka tills allt var torrt och knaprigt.  Nu tillsatte jag såsen som fått en snabb ihoprörning igen i små omgångar under konstant vändning.
  Sedan lades allt upp och några droppar sesamolja samt mald szechuanpeppar tillsattes.  Detta blev bra, och köttets lite tråkiga smak hade försvunnit.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar