lördag 4 januari 2014

Kyckling sous vide

Dags att testa det som "alla" talar om på nätet: Kyckling sous vide.  Kyckling har ju en tradition av att vara smittbärare så fågeln behöver verkligen få alla delar "pastöriserade", vilket kräver bortåt 75C om det är kort stektid. Därför blir kyckling också ofta torr, det är riktigt svårt att få en kyckling saftig rakt igenom.  Många tror att om köttet är det minsta rosa så är det farligt, så är det inte.  T.ex. rekommenderar den här sidan 140F (60C) som temperatur för en riktig saftig, men fortfarande blekt rosa kyckling.  Hur kan man göra det?  Jo bakterierna dör även vid den temperaturen, den bara behöver upprätthållas länge, i storleksordningen en timma.  Det vore oerhört svårt att göra det i en vanlig ugn, men sous vide är det enkelt.
Jag tänker köra mina kycklingbröst aningen varmare för att få dem vitare, 63C, i kanske 6 timmar.  Tiden spelar mindre roll, de är eg. klara efter 90min, men sous vide kan man köra på, det går helt enkelt inte att överkoka.  Den enda förberedelsen är rejäl saltning och peppring.  Flingsalt och nymalen svartpeppar för bästa smak.
 Efter 7 timmar togs dessa upp och bryntes på efter att glukos penslats på (gör att temperaturen på matfettet kan hållas lägre och ändå få samma yta).  Dessa serverades med en favorit: spetskål och grapefruktsallad och en senaps vinaigrette:

2 tsk dijonsenap
½ msk vitvinsvinäger
2 msk olivolja (så fin som möjligt)

Spetskålen madolinar man fint, och grapefruktklyftorna fileas så att alla hinnor försvinner.  Till detta, enkel Felix Pommes Stripes (de görs inte av potatismos) friterad i fritösen.  Vi drack Castelforte Appasimiento bag-in-box, kanske aningen för ofärdigt, väldigt bärigt, nästan halvsött och Kia menade det smakade jäst.  Vi älskar deras prisvärda Ripasso, men denna kanske bara var på engångsbesök här hemma.  Hur blev kycklingen?  Kia gillade inte att jag pepprat med svartpeppar, nästa gång blir det Cayenne.  -Hon hävdade att mer sälta skulle behövts också, jag tyckte jag saltade mycket, kolla in bilderna!  Men flingsalt kanske inte tränger in i köttet så bra. Jag tyckte 63C var för mycket, åtminstonde i 7 timmar.  Ska testa med färskare kött och kanske 61 grader näst gång.  Trots denna kritik, visst var det gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar