tisdag 14 januari 2014

Citronfromage

Min första efterrätt i år.  Jag är egentligen inte en "efterrättskille", men efter att ha läst Morbergs ingress till dessertkapitlet i hans husmanskostbok förstod jag att jag måste tänka om.  Jag gjorde hans citronfromagerecept, rätt enkelt, förutom att man måste ha känsla för hur hårt man måste vispa de olika delarna.  Jag var allmänt för feg.  Båda äggvitorna och gulorna kunde säkert vispats hårdare, kanske även grädden.  Resultat blev att hela fromagen inte stelnade utan det blev en del citronsaft i botten, i och för sig inte oävet, men en riktig fromage ska förstås ha en enhetlig konsistens.  Glömde fotografera mästerverken, lägger därför upp ett foto på en tom portion samt uppslaget ur bokn :-)  Det blev i alla fall riktigt gott!  Nästa gång lyckas jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar