torsdag 16 januari 2014

Inkokta päron

Ännu en efterrätt.  För några dagar sedan köpte jag päron i avsikt att testa att göra dem sous vide.  Idag tog jag chansen, de hade dock mjuknat lite, vilket var lite suboptimalt.  Nu när jag läst på inser jag att alla säger att man ska använda hårda päron.  Hur som helst, jag skalade tre päron, marinerade dem i vacuumpåsen med i runda slängar 1dl Portvin och 1dl rödvin, en knapp dl socker samt fröna från en vaniljstång.
 Lade allt 2h på 75C i sous vide-badet.  Tog ut päronen och kylde dem en halvtimma i kylskåpet, samtidigt som jag kokade ned marinaden för att göra en lite tjockare sås av den.  Vispade grädde och serverade med riven chilichoklad på toppen.  Det blev lyckat.  Felen som blev var: päronen aningen för mjuka.  Kia (och kanske jag med) tyckte de var lite åt det söta hållet, men Felix tyckte de var bra i den meningen.  Såsen kunde kokats lite tjockare.  Vaniljstängerna kunde varit med i marinaden, jag slängde dem i tron att dessa 10-20 år gamla stänger kanske skulle blivit bittra, men Kia var övertygad om att så inte sker.  Tja, vad kan jag säga?  Detta måste göras om!

PS Slängde i morgondagens middagskött i sous viden nu, ska gå i 20h :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar