söndag 19 januari 2014

Mellanmål

Var nere och handlade på ICA Maxi, passserade ostdisken och kom att tänka på Raclette.  "Då behöver jag Taleggio" och stegade fram.  Kollade in dagens erbjudanden på disken och vad ser jag?  Brie de Meaux 9,90 (kort datum).  Alltså, för det första, kort datum??? Det har hänt tidigare och då har jag också handlat förstås.  Brien i svenska affärer hinner ju sällan ens passera ens tillstymmelse till mognad innan de säljs. För det andra, 9,90!!! Typ en tredjedel av standardpriset.  Sedan när hon tar tag i ostbiten, så undrar jag, om det är rätt bit hon tar.  Det stod ju kort datum, den där är ju knappt mogen?  Jodå det var den...  Köpte en stor bit.  Hade den varit färskare hade det ju varit slöseri att äta.  Men, den smakade ändå en hel del, men om några dagar, när den gått ut kanske den mognat helt, sedan håller den väl i veckor till och blir bara bättre för varje dag.  Bara ett krux, i det här huset finns den inte i veckor :-)  Tog ett mellanmål när jag kom hem: tre finncrispmackor med Brie d Meaux och färsk persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar